التخطي إلى المحتوى

أعلن وزير التعليم العالي موعد فتح موقع التحويل وتقليل الاغتراب بين الكليات المتناظرة وغير المتناظرة لطلاب المرحلة الثالثة من تنسيق 2017 لطلاب الثانوية العامة الشعبة الأدبية والشعبة العلمية، من خلال رابط بوابة تنسيق القبول بالجامعات والمعاهد بوابة الحكومة المصرية، مع توضيح قواعد وشروط التحويل بين الكليات وتقليل الاغتراب.

بدء مرحلة التحويل وتقليل الاغتراب بين الكليات واحدة من الخدمات التي تقدمها وزارة التعليم العالي لطلاب الثانوية العامة والشهادات المعادلة، لتصحيح مسار الطلاب نتيجة الأخطاء التي نتجت عن تسجيل الرغبات من الطلاب، أو لتخفيف الأثآر الاقتصادية على الأسرة المصرية نتيجة اغتراب أبنائهم وللحفاظ على لم شمل الأسرة، ولتهيئة بيئة تعليمية أفضل للطلاب.

موعد فتح باب موقع التحويل وتقليل الاغتراب بين الكليات الجامعية

تقرر فتح موقع تقليل الاغتراب والتحويل بين الكليات لطلاب المرحلة الثالثة بداية من يوم الجمعة الأول من شهر سبتمبر 2017، وكان وزير التعليم العالي والبحث العلمي خالد عبد الغفار كان قد اعلن سابقاً أن بداية فتح باب التحويل وتقليل الاغتراب بين الكليات المتناظرة أو غير المتناظرة، سيبدأ الثلاثاء الموافق 1 -8-2017 ، تستمر حتى يوم الخميس الموافق 4 أغسطس 2017، لطلاب الثانوية العامة المرحلة الأولى والثانية من تنسيق القبول بالجامعات والمعاهد المصرية، وذلك من خلال موقع بوابة الحكومة المصرية موقع التنسيق.

شدد وزير التعليم العالي على التزام وزارته بما حدد من قبل المجلس الأعلى للجامعات نحو إتاحة التحويل بين الكليات وتقليل الاغتراب في حدود نسبة 10%، بخلاف الالتزام بقواعد التوزيع الجغرافي، وانه لا يوجد تحويلات ورقية، وتتم عملية التحويل للطالب  أو الطالبة مرة واحدة فقط.

قواعد تقليل الاغتراب والتحويل بين الكليات المتناظرة أو غير المتناظرة

ننشر لكم ألان القواعد العامة والشروط التي حددها المجلس الأعلى للجامعات للتحويل بين الكليات المتناظرة وغير المتناظرة، وهي كالتالي:

قواعد التحويل بين الكليات لتقليل الاغتراب

رابط موقع التحويل بين الكليات

التحويل بين الكليات الجامعة لطلاب تنسيق المرحلة الأولى وكذلك تنسيق المرحلة الثانية سيكون من موقع بوابة الحكومة المصرية على الموقع التالي:

موقع التحويل بين الكليات

حال تخصيص موقع التحويل وتقليل الاغتراب بين الكليات سنضيفه لكم مباشرة ضمن التحديثات المقبلة للموضوع .

تحديث : فعلت وزارة التعليم العالي والبحث العلمي رابط استقبال رغبات الطلاب في تقليل الاغتراب والتحويل بين الكليات وفق نسبة 10 % المعتمدة من المجلس الأعلى للجامعات المصرية.

تحديث : تستمر مرحلة التحويل بين الكليات وتقليل الاغتراب حتى يوم الرابع من شهر أغسطس 2017، لطلاب المرحلة الأولى والمرحلة الثانية من الثانوية العامة بعدها سيتم الدخول في مرحلة تنسيق المرحلة الثالثة.

تحديث : حددت وزارة التعليم العالي والبحث العلمي يوم الجمعة الأول من سبتمبر أول أيام عيد الأضحى المبارك، لفتح باب التحويل بين الكليات وتقليل الاغتراب لطلاب المرحلة الثالثة من التنسيق ولمدة 5 أيام .

تحديث تم فتح موقع التحويلات الجامعية لطلاب وطالبات المرحلة الثالثة من تنسيق القبول بالجامعات والمعاهد المصرية، وكذلك طلاب الشهادات المعادلة العربية، والطلاب المتخلفين من المرحلتين الأولى والثانية.

تحديث : تنتهي غدا الثلاثاء 5 سبتمبر مهلة فتح موقع النسيق امام رغبات التحويل بين الكليات وتقليل الاغتراب لطلاب تنسيق المرحلة الثالثة 2017 والطلاب المتخلفين من تنسيق المراحل السابقة.

تحديث : أكدت مصادر مطلعة أن موعد ظهور نتيجة تقليل الاغتراب و التحويل بين الكليات ستظهر عقب الانتهاء من استقبال كافة رغبات التحويل للطلاب بالمرحلة الثالثة والشهادة المعادلة العربية.

تحديث : تف فتح موقع التنسيق أمام تلقي رغبت الطلاب المتخلفين عن التسجيل في تنسيق جامعة الأزهر، بخلاف ذلك تم فتح باب التحويلات لين الكليات لجامعة الازهر حتى يوم الأربعاء المقبل.

التعليقات

  1. هل يمكن نقل ابني من دار علوم جامعه القاهره الي تجاره جامعه السادات علمأ اننا من سكان القاهره

  2. انا مرحلة تالتة ثانوية عامة السنة دي و قدمت في كلية تربية ابتدائي على حسب ما جتلي في ورقة الترشيح أول رغبة كانت الكلية دي و دلوقتي عشان انا كنت علمي رياضة في ثانوية عامة فبيقولوا إجباري اني ادخل تربية ابتدائي رياضيات فأنا دلوقتي مش حابة ادخل رياضة تاني عشان اتظلمت كتير فيها في ثانوي فكنت عايزة احول تربية طفولة الاسماعيلية برضوا و تربية ابتدائي اللي انا فيها حاليا في إسماعيلية برضوا فكنت عايزة أتأكد اني ممكن اقبل في تربية طفولة الاسماعيلية

  3. و انا برضوا من الإسماعيلية … انا فتحت الموقع النهارده و المفروض اني منتظرة نتيجة تقليل الاغتراب بتاعي … فتحت موقع بوابة الحكومة المصرية و كتبت بياناتي و كتبت رغبة تقليل الاغتراب بس اللي هى تربية طفولة دي اللي عايزة احول عليها لكن الموقع مجابليش تاني الرغبات اللي كنت كتبتها من قبل فأنا عايزة رد على اني كده كتبت رغبة تقليل الاغتراب كده صح خطواتها يعني و هل من الممكن اني الطلب يتقبل ولا لا و شكرا و اسفة جدا على الإطالة

  4. بس انا و الله قلقانة جدا من تربية ابتدائي رياضة … و انا سألت في الجامعة عندنا جامعة قناة السويس في ناس قالت الموقع قفل و ناس قالوا لسه فاتح لحد يوم 27/9 و سألت برضوا عن الحد الأدنى لكلية تربية طفولة الإسماعيلية قالوا 208.5 و انا جايبة 305 فأنا كنت عايزة أتأكد من المعلومات دي كلها و عن صحة الخطوات اللي ذكرتها في الأول لللتحويل و ممكن يقبلوا الطلب ولا لا … شكرا .

  5. انا اسفة جدا هما قالولي في الجامعة ان الحد الأدنى لتربية طفولة الاسماعيلية 280.5 و ليس 208.5 و انا مجموعي 305 و انا برضوا من سكان الإسماعيلية. .. من فضلكم الرد في اسرع وقت

    1. آسف على التأخر فى الرد
      موقع التنسيق بوابة الحكومة لسه فاتح التقديم فى تقليل الاغتراب فعلا لحد دلوقتى والخطوات اللى عملتيها صح ان شاء الله
      كمان بدام مجموعك معدى مجموع الكلية فان شاء الله هيتقبل التحويل حتى لو الاتنين فى نفس الجامعة
      بخصوص انه مبيجبلكيش الرغبات السابقة فى رقم تليفون ده ب19468 في مصر (سعر المكالمة العادي) تسأليهم على الخطوة دى واللى بيظهر معاكى وهما هيأكدولك فى غلط ولا لا
      وربنا معاكى ان شاء الله والتحويل يتقبل ويكتبلك اللى فيه الخير متقلقيش كله خير مهما كان ربنا بيكتبلنا اللى فيه الخير

  6. اللهم امين يارب الخير لينا جميعا ان شاء الله متشكرة جدا لحضرتك و بالنسبة الخطوات انا هروح بكرا الجامعة و اتأكدت بنفسي من الخطوات دي

    1. فى احتمال ان شاء الله انه يفتح تانى بعد ظهور نتائج التحويلات الحالية زى ماحصل مع الثانوية العامة لما فتح باب تقليل الاغتراب والتحويل اكتر من مرة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: Content is protected !!